Aroma Freedom Technique

Verwerk je verleden om het heden te leven met AFT

Levenservaringen. Hoe je ze herinnert en wat je er onbewust uit concludeert heeft een grote impact op het beeld dat je hebt gevormd over jezelf, de ander en de wereld en ook je gevoelens, gedachten en overtuigingen.

Samen vormen ze je navigatiemap om doorheen het leven te navigeren. Je map bepaalt je emotionele reacties op omstandigheden, je voorspellingen over de toekomst en je toekomstige acties.

Maar hoe accuraat is je map? Heb je ondanks negatieve ervaringen een positief zelfbeeld en geloofssysteem ontwikkeld die je helpen het leven ten volle te leven?

Of is je map disfunctioneel? Rem je je af op basis van beperkende overtuigingen over jezelf, de ander of de situatie?

Anders gezegd, heb je het verleden verwerkt om het heden bewust vanuit rust te kunnen leven?

De innerlijke criticus

Je leven een nieuwe wending geven en oude banden en patronen doorbreken kan best lastig worden wanneer oude pijnen nog niet verwerkt zijn. Want telkens wanneer je voor verandering kiest, dwarsboom je jezelf met twijfel, kritiek, schaamte, angst, dwang en/of ongeloof.

Hoe komt het dat je je niet bekwaam voelt en blokkeert wanneer je kiest voor verandering en groei? Waarom ga je in gevecht met jezelf, neem je omwegen of stel je uit? Waar komt die innerlijke weerstand vandaan?

Het is de innerlijke criticus, die negatieve stem die je steeds tegenspreekt, als je innerlijk weten wat anders wil. Telkens als je geconfronteerd wordt met iets gelijkaardigs dat je in het verleden pijn heeft gedaan, worden onverwerkte emoties getriggerd.

Als een bodyguard wil de innerlijke criticus je krampachtig beschermen tegen toekomstige pijn. Zo voorkomt hij angstvallig de herbeleving van oude pijn (meestal) vanuit onze kindertijd. En hoewel hij vroeger nodig was voor je overleving, houdt hij je nu tegen om te zijn wie je bent en te bereiken wat je wil. Je bent druk met overleven in plaats van te leven.

Met AFT leg je een nieuwe map aan. Onverwerkte herinneringen ga je neutraliseren en herschrijven. Emotionele blokkades kuis je op. Je innerlijke criticus kalmeert, je intuïtie spreekt. Klaar om de beste versie van jezelf vrij te geven en te leven!

Dr. Benjamin Perkus

Aromatherapie Slow Living Animals Logo Aromatherapie
Aromatherapie Dr. Benjamin Perkus Slow Living Animals

De Aroma Freedom Technique werd ontwikkeld door Dr. Benjamin Perkus, Klinisch psycholoog, getraind in verschillende traditionele en alternatieve benaderingen en tevens oprichter van de Aroma Freedom Academy.

AFT is een combinatie van EMDR, NLP en essentiële oliën. Ze kalmeert je emotionele verleden door onverwerkte emoties, herinneringen en beperkende gedachten los te laten.

Innerlijke blokkades en oude overlevingsstrategieën worden vervangen door positieve gevoelens, helpende gedachten en nieuwe inzichten over jezelf, de ander en het leven.

Vanuit rust omgaan met omstandigheden, gericht keuzes maken voor jezelf en doen waar je achter staat? Dit is de positieve uitkomst wanneer je je innerlijk opkuist.

Wat als jij niet meer beperkt wordt door onzekerheden, angsten, dwangmatigheden, woede, frustratie of andere valkuilen?
Wat als jij je innerlijk weer zelf kan managen op alle levels?

AFT is voor iedereen, wat er ook speelt aan blokkades. Het is zeer goed inzetbaar bij:

  • onzekerheid, angst en paniek
  • dwangmatige handelingen en gedachten
  • traumaverwerking
  • rouwverwerking
  • hoogsensitiviteit

Wat is AFT en hoe werkt het?

AFT is een begeleidingsvorm die EMDR, NLP en de krachtige kalmerende werking van essentiële olie combineert.

De bron van innerlijke weerstand detecteren

Door eerst het spoor terug te volgen naar de oorspronkelijke pijnlijke herinnering die de negatieve gedachten en emoties oproept, identificeer je de bron van de innerlijke weerstand en daarmee ook de emotionele blokkade.

Het herinneringscomplex ontbinden

In een volgende fase worden negatieve gedachten, negatieve gevoelens, de lichamelijke gewaarwording en de herinnering (herinneringscomplex genaamd) van elkaar losgekoppeld en geneutraliseerd.

Specifieke essentiële oliën worden op welbepaalde momenten geïnhaleerd. De kalmerende werking zorgt voor rustige positieve gevoelens dewelke een mismatch vormen in het brein met de oorspronkelijke herinnering, waardoor het herinneringscomplex op een zachtaardige manier oplost.

De negatieve gevoelens en gedachten kalmeren en verdwijnen. Het beeld van de herinnering vervaagd. Er komt ruimte vrij voor (zelf)acceptatie, (zelf)vertrouwen, nieuwe inzichten en innerlijke rust. De oorspronkelijke beleving over de herinnering is veranderd doordat je je verhaal hebt herschreven met een positieve uitkomst.

Bewust worden van de veranderde beleving en inzichten

Als het verhaal positief is herschreven, moet je ze vervolgens bewust in je opnemen. Dan pas vormt zich de positieve emotie in het geheugen en zet het zich vast. Alleen zo verkrijg je een definitieve ontbinding van de negatieve emotie en kan je geheugen de negatieve herinnering als ‘verwerkt’ klasseren: een belangrijke stap binnen de AFT.

Met een nieuwe navigatiemap op stap

Doordat oude pijnen niet meer kunnen worden opgeroepen, omdat de negatieve emoties verwerkt zijn, hebben ze geen impact meer op je welbevinden en blokkeren ze je niet meer in je doen en laten. Met je nieuwe inzichten over jezelf en je omgeving, heb je een nieuwe map aangelegd om te navigeren in het leven. Dat wat je nodig hebt om een positieve wending te maken en anders te gaan leven. Samen bekijken we welke eerste concrete stappen kunnen worden genomen.

De 12 stappen van AFT

Tijdens de AFT sessie doorlopen we dit veranderingsproces in 12 stappen en in meerdere rondes. In AFT is de verhaallijn van ondergeschikt belang, omdat we werken met het onderbewuste. Daar vindt de opkuis en de verandering plaats.

Deze begeleidingsvorm is dan ook geschikt voor iedereen, ook wanneer je moeite hebt met woorden door bv. een spraakbeperking, schaamte, de leeftijd, autisme, een meer gesloten en/of timide persoonlijkheid, moeilijke omstandigheden …

The Science of Memory Reconsolidation

De wetenschap achter AFT is die van de Memory Reconsolidation. Memory Reconsolidation bestudeert hoe ervaringen worden opgeslagen als herinneringen en hoe opgeslagen negatieve emoties, verbonden aan negatieve herinneringen, permanent tot rust kunnen worden gebracht, waardoor ze geen impact meer hebben op je dagdagelijks leven.

AFT werkt alleen en samen

AFT kan als enige begeleidingsvorm worden ingezet én ook krachtig gecombineerd worden met andere therapieën. Wat nodig is hangt af van je persoonlijke noden en situatie.

AFT is geen psychoanalyse en heeft ook niet de bedoeling om psychoanalyse of andere therapieën te vervangen, noch artsen, psychiaters of psychologen. Bespreek een mogelijke samenwerking dan ook eerst met je behandelaar of vraag hem/haar contact op te nemen om de mogelijkheden en eventuele contra-indicaties te bespreken.

Persoonlijke ervaringen met AFT

Anderhalf jaar geleden kwam ik nogal overstuur toe bij Audrey. Ze vroeg me te gaan zitten met mijn ogen gesloten. Ik kreeg verschillende flesjes door mijn handen. Bij het 1ste flesje voelde ik mijn schouders zakken, mijn voeten stevig de grond indrukken, mijn kaken ontspannen. Bij het 2de flesje kwamen mijn emoties los. Een tranenvloed. Bij het 3de flesje moest ik enorm lachen. In 5 minuten tijd was ik een heel ander mens. 

Heerlijk ontspannen na mijn eerste ervaring met de essentiële oliën, volgde ik de boeiende workshop AFT: Coachen in verbinding met jezelf.

Mieke C.

Audrey is duidelijk een expert met heel veel kennis op het vlak van alternatief ‘helen’. Ze begrijpt hoe ons brein in elkaar zit en hoe we zelf innerlijke blokkades kunnen opheffen. Haar begripvolle aanpak tijdens de workshop AFT: Coachen in verbinding met jezelf, stelde me meteen op mijn gemak.

Maar het beste van al: het was verbazingwekkend simpel om van mijn angstprobleem af te raken. Al na 1 AFT-sessie voelde ik mijn zelfvertrouwen groeien. Ik blijf de oliën gebruiken in stresserende situaties en ze hebben altijd een kalmerend effect.

Bieke van E.

Toen ik op een dag mijn olie voor Does kwam halen, sprak Audrey me aan over een AFT consult. Ze wist dat ik emotioneel een hele moeilijke periode doormaakte. Aan de hand van een gesprekje met af en toe een olietje ruiken, terugdenken aan bepaalde zaken en herkenningspunten opzoeken, kwam ik op de een of andere manier aan een gevoel dat ik meer zelfvertrouwen had.

Ik besef dat ik zelf ook aan dit proces moet blijven werken maar de ondersteuning van de essentiële oliën doet echt heel veel.

Anne V.

AFT consult

Samen lossen we innerlijke blokkades op met de 12 AFT stappen en essentiële olie.

Blogs & Vlogs

Mens in Balans

Blogs en vlogs gericht op het welzijn van de mens

Dier in Balans

Blogs en vlogs gericht op het welzijn van dieren

Animal Skill Sharing

Blogs en vlogs over Slow travel en mijn dierendoelen